Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

In jos

Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

Mesaj  calea la data de Joi Ian 27, 2011 1:51 pm


1 Ioan 5:18  (BC) Știm că oricine este născut din Dumnezeu, nu păcătuiește, ci Cel născut din Dumnezeu îl păzește și cel rău nu se atinge de el.

Cine este Cel născut din Dumnezeu din 1Ioan 5:18?


calea

Mesaje : 72
Data de înscriere : 16/01/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

Mesaj  logic la data de Vin Ian 28, 2011 10:27 pm

Florin Laiu a scris:
Într-adevăr, Dumnezeu zice despre El: „Tu ești Fiul Meu, astăzi Te-am născut” (Ps 2:7). Dar nu înțelegem de ce unii ignoră cuvântul astăzi, care în nici o limbă nu se referă la timpul trecut. Psalmul 2 este cunoscut ca un psalm al încoronării, fiecare rege davidic fiind o prefigurare a Marelui Messía, Fiul lui Dumnezeu. Poetul folosește expresia Te-am născut (=Te-am făcut fiu) în sens figurat, iar aplicațiile figurate pot fi diverse și larg aplicabile – noi suntem de asemenea „născuți din Dumnezeu” (In 1:12-13; 1 In 5:18). În Lc 20:36, Iisus spune că sfinții vor fi ca îngerii, fii ai lui Dumnezeu, fiind fii ai învierii. Deși este mai dificil de observat legătura dintre înviere și nașterea figurată din Psalmul 2, se știe că apostolii au folosit expresia „astăzi Te-am născut” ca o previziune a învierii lui Christos (FA 13:33), și a întronării Sale (Ev 1:5; 5:5), niciodată pentru originea Sa naturală.

O similară expresie mesianică este și aceea care-L face pe Iisus „Cel întâi-născut”. Folosirea acestei expresii pe lângă cea de mai sus este foarte instructivă. Ambele au sens numai dacă sunt figurate. Dacă preferăm să le înțelegem în sens literal, ele se contrazic. Întâi-născutul presupune că are frați mai tineri, în timp ce singurul născut nu are frați deloc. Titlul de Întâiul-născut aplicat lui Christos este de asemenea figurat, și nu are sens cronologic, nici nu face aluzie la o apariție derivată din Dumnezeu.

Așa cum în antichitate, la evrei și la alte popoare, primul născut moștenea autoritatea părintească și devenea „domnul fraților lui” (Gn 49:26), de unde până mai ieri și prin părțile noastre, fratele mai mare era numit Nenea sau Bădia, respectat de cei mai mici, tot astfel expresia „Întâiul născut” este folosită în sens figurat, cu referire la poziția Domnului și nu ca ordine a nașterii. Adesea Dumnezeu a schimbat ordinea naturală și a dat întâietate celui de-al doilea sau chiar ultimului, astfel încât devenea întâi-născutul. David n-a fost cel mai mare în familia sa, nici cel mai bătrân dintre regii lumii, dar Dumnezeu îl numește întâiul-născut, suzeranul de drept al tuturor monarhilor pământului (Ps 89:20.27). Tot așa este și Iisus întâiul născut, fie că se referă la înviere („Cel întâi-născut din morți”, Col 1:18; Ap 1:5), fie că se referă la zidirea lumii sau a Bisericii (Col 1:15). El este Nenea, El este Domnul fraților Săi, în familia universului.

logic

Mesaje : 106
Data de înscriere : 03/08/2008

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

Mesaj  calea la data de Sam Ian 29, 2011 1:10 pm

Dragă Logos, eu am întrebat cine este "Cel născut din Dumnezeu".

Tu spui:
"Într-adevăr, Dumnezeu zice despre El: „Tu ești Fiul Meu, astăzi Te-am născut” (Ps 2:7). Dar nu înțelegem de ce unii ignoră cuvântul astăzi, care în nici o limbă nu se referă la timpul trecut. Psalmul 2 este cunoscut ca un psalm al încoronării, fiecare rege davidic fiind o prefigurare a Marelui Messía, Fiul lui Dumnezeu. Poetul folosește expresia Te-am născut (=Te-am făcut fiu) în sens figurat, iar aplicațiile figurate pot fi diverse și larg aplicabile – noi suntem de asemenea „născuți din Dumnezeu” (In 1:12-13; 1 In 5:18). În Lc 20:36, Iisus spune că sfinții vor fi ca îngerii, fii ai lui Dumnezeu, fiind fii ai învierii. Deși este mai dificil de observat legătura dintre înviere și nașterea figurată din Psalmul 2, se știe că apostolii au folosit expresia „astăzi Te-am născut” ca o previziune a învierii lui Christos (FA 13:33), și a întronării Sale (Ev 1:5; 5:5), niciodată pentru originea Sa naturală."

Eu nu am adus ca argument Psalmul 2, este o ocupare a topicului inutilă, cu toți știm la ce se referă.

Ai mai spus:
"O similară expresie mesianică este și aceea care-L face pe Iisus „Cel întâi-născut”. Folosirea acestei expresii pe lângă cea de mai sus este foarte instructivă. Ambele au sens numai dacă sunt figurate. Dacă preferăm să le înțelegem în sens literal, ele se contrazic. Întâi-născutul presupune că are frați mai tineri, în timp ce singurul născut nu are frați deloc. Titlul de Întâiul-născut aplicat lui Christos este de asemenea figurat, și nu are sens cronologic, nici nu face aluzie la o apariție derivată din Dumnezeu.

Așa cum în antichitate, la evrei și la alte popoare, primul născut moștenea autoritatea părintească și devenea „domnul fraților lui” (Gn 49:26), de unde până mai ieri și prin părțile noastre, fratele mai mare era numit Nenea sau Bădia, respectat de cei mai mici, tot astfel expresia „Întâiul născut” este folosită în sens figurat, cu referire la poziția Domnului și nu ca ordine a nașterii. Adesea Dumnezeu a schimbat ordinea naturală și a dat întâietate celui de-al doilea sau chiar ultimului, astfel încât devenea întâi-născutul. David n-a fost cel mai mare în familia sa, nici cel mai bătrân dintre regii lumii, dar Dumnezeu îl numește întâiul-născut, suzeranul de drept al tuturor monarhilor pământului (Ps 89:20.27). Tot așa este și Iisus întâiul născut, fie că se referă la înviere („Cel întâi-născut din morți”, Col 1:18; Ap 1:5), fie că se referă la zidirea lumii sau a Bisericii (Col 1:15). El este Nenea, El este Domnul fraților Săi, în familia universului".

Dragă Logos te înșeli, "Cel întâi născut dintre mulți frați" se referă la nașterea lui Isus din apă și Spirit ce a avut loc la botezul Său, El a fost primul născut din nou înaintea ucenicilor.
În ce privește Coloseni 1:15-17:
Coloseni 1:15  El este chipul Dumnezeului celui nevăzut, cel întâi-născut din toată zidirea.
16  Pentru că prin El au fost făcute toate lucrurile care sunt în ceruri și pe pământ, cele văzute și cele nevăzute: fie scaune de domnii, fie dregătorii, fie domnii, fie stăpâniri. Toate au fost făcute prin El și pentru El.
17  El este mai înainte de toate lucrurile și toate se țin prin El.

Se referă că El este "Cel întâi-născut din toată zidirea" primul născut din Dumnezeu care și El face parte din categoria creației lui Dumnezeu, căci toate provin din Dumnezeu (Romani 11:36; 1Corinteni 8:6; 11:12).
Iată că Isus este numit: „cel întâi-născut dintre cei morți”, nu doar pentru a sublinia întâietatea Lui asupra tuturor înviaților; ci, și întâiul din punct de vedere cronologic, El fiind: „cel dintâi rod”, și El are întâietatea deoarece a înviat primul la viață veșnică.
Tot așa El are întâietatea asupra creației, deoarece „El este începutul” și „cel întâi-născut din toată zidirea” adică primul născut sau primul creat. Astfel expresia: „…cel întâi-născut din toată zidirea”, nu putem să o înțelegem decât literal, în armonie cu textul, contextul și cu întreaga Biblie.
Observați ce însemnă expresia: „întâi născut”, lăsând Biblia să explice Biblia, și anume căutând toate ocurențele biblice (locurile sau versetele din Biblie) unde apare această expresie:
Întâi-născut apare de 35 de ori în BC: Geneza 25:31,32,33,34; 27:36; 43:33; 48:18 ; Exod 13:2; 13:12; 13:13; 13:15; 34:19,20; Levitic 27:26; Numeri 3:13; 8:17; 18:15; Deuteronom 15:19; 21:16,17; 1Samuel 8:2; 2Regi 3:27; 1Cronici 5:1,2; 8:30; 9:36; Iov 1:13,18; Zaharia 12:10; Luca 2:7,23; Evrei 12:16.
În toate aceste pasaje, expresia: Întâi-născut, se referă în mod literal la oameni sau animale primi născuți în cadrul familiei lor. Doar în Coloseni 1:18; Apocalipsa 1:5, sensul este de prim înviat din morți.
Iar în Romani 8:29, textul se poate referi la nașterea de sus a Fiului, când se afirmă: „Căci pe aceia pe care i-a cunoscut mai dinainte, i-a și Hotărât mai dinainte să fie asemenea chipului Fiului Său, pentru ca El să fie cel întâi-născut dintre mai mulți frați.” Dar și aici sensul este unul cronologic, Isus este născut spiritual (născut din nou) înainte de frații Săi.
Întâiul-născut apare de 38 de ori în BC: Geneza 25:13,23; 36:15; 38:7; 43:33; Exod 6:14; 11:5; 12:29; 22:29,30; 34:20; Levitic 27:26; Numeri 1:20; 3:2; 18:15,17; 26:5; Deuteronom 15:19; 21:15,16; Iosua 17:1; 1Samuel 17:13; 2Cronici 21:3; Psalmul 89:27.
În toate aceste pasaje, cu excepția: Psalmului 89:27, care l-am explicat mai înainte, peste tot sensul este de prim născut, fie că este vorba de oameni sau animale.
Întâiul născut apare în 4 pasaje, după cum urmează: Geneza 46:8; Deuteronom 25:6; 1Cronici 3:1; Iov 18:13. Doar în Iov 18:13, are un sens figurat, dar nu în sensul de întâietate; ci, de primul rod al morții.
Întâiul Meu născut apare în 4 pasaje, în două din aceste pasaje, respectiv în Exod 4:22, are sensul de primul popor alcătuit de Dumnezeu (vezi și Isaia 43:21); iar în Ieremia 31:9, are sensul de popor restabilit. În Geneza 49:3 Ruben, tu, întâiul meu născut, puterea mea și pârga tăriei mele, întâiul în vrednicie și întâiul în putere, Exod 4:22; Mica 6:7; are sensul literal de prim născut.
Întâi născuți, apare de 4 ori în BC, în: Numeri 18:16; 33:4; Psalmul 136:10; Ezechiel 20:26. În toate aceste texte, fie că este vorba de întâii născuți ai lui Israel sau ai Egiptului, se referă la primii născuți cronologic.
În concluzie, atât textul precum și contextul din Coloseni 1:15, cât și pasajele unde mai apare această expresie sau expresii înrudite, susțin covârșitor sensul de prim născut, primul adus la viață în timp (cronologic), fie că prin creare / naștere (sensul marii majorități a textelor); fie prin înviere (Coloseni 1:18; Apocalipsa 1:5); fie prin restabilire (Ieremia 31:9). Nu există nici un pasaj care să susțină o întâietate fără a fi adus primul cronologic, ca existență.
Tot așa în Coloseni 1:15-18, Isus este prezentat ca fiind: ‚primul născut din creație’, ‚primul născut dintre cei morți’, și aceasta duce ca efect: „ca în toate să aibă întâietatea”, cât și arată scopul nașterii și învierii. Astfel întâietatea vine în urma nașterii, este rezultatul și scopul nașterii Sale din Tatăl și din morți, și nu întâietatea este sensul expresiei „întâi-născut”; ci întâietatea este efectul faptului că Isus este „întâi-născut”.
Aceasta este sensul pe care îl dă Scriptura și reiese și din paralela descrisă în 1Corinteni 11:3,8: „Dar vreau să știți că Hristos este Capul oricărui bărbat; că bărbatul este capul femeii și că Dumnezeu este capul lui Hristos...În adevăr, nu bărbatul a fost luat din femeie, ci femeia din bărbat” și 1Timotei 2:13: „Căci întâi a fost întocmit Adam și apoi Eva”. Iată că Femeia este supusă bărbatului nu pentru a exista o ordine în familie stabilită ulterior facerii; ci, pentru că bărbatul a existat înainte de femeie, și femeia a fost făcută din bărbat, tot așa, Dumnezeu este capul lui Isus, deoarece a existat înaintea Lui, și Isus a provenit din Tatăl.


calea

Mesaje : 72
Data de înscriere : 16/01/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

Mesaj  logic la data de Lun Ian 31, 2011 9:15 pm

Ok, cu exceptia expresiei "intai-nascut din toata zidirea". In context, referirea este la zidirea noua. In Cristos si crestinii sunt o zidire noua.

logic

Mesaje : 106
Data de înscriere : 03/08/2008

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

Mesaj  calea la data de Mar Feb 01, 2011 2:51 pm

Dragă Logic, tocmai că în context nu este vorba de zidirea nouă, textul și contextul nu vorbește de momentul când un om prin credință este o făptură nouă, ci de facerea tuturoro creaturilor atât cele cerești invizibile, cât și cele de pe pământ vizibile.
15  El este chipul Dumnezeului celui nevăzut, cel întâi-născut din toată zidirea.
Care zidire (creație)?
16  Pentru că prin El au fost făcute toate lucrurile care sunt în ceruri și pe pământ, cele văzute și cele nevăzute: fie scaune de domnii, fie dregătorii, fie domnii, fie stăpâniri. Toate au fost făcute prin El și pentru El.
17  El este mai înainte de toate lucrurile și toate se țin prin El.

calea

Mesaje : 72
Data de înscriere : 16/01/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

Mesaj  logic la data de Joi Feb 03, 2011 11:49 pm

La timpul cand scrie apostolul lucrurile facute de Dumnezeu prin (sau datorita) sacrificiul lui Isus erau deja in urma. Acestea nu erau creaturi spirituale, ci "scaune de domnii, dregătorii, domnii, stăpâniri" in Imparatia spirituala in care domnea deja Isus: in biserica. 'Cerul si pamantul' mentionate in context sunt cele din Efeseni: Israelul cerul, neamurile pamantul.

logic

Mesaje : 106
Data de înscriere : 03/08/2008

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

Mesaj  calea la data de Vin Feb 04, 2011 1:13 pm

Tu spui:
"Acestea nu erau creaturi spirituale, ci "scaune de domnii, dregătorii, domnii, stăpâniri" in Imparatia spirituala in care domnea deja Isus: in biserica. 'Cerul si pamantul' mentionate in context sunt cele din Efeseni: Israelul cerul, neamurile pamantul."

Asta spui tu dar unde spune asta Biblia?

În Biblia "scaune de domnii, dregătorii, domnii, stăpâniri", sunt îngeri:
În Efeseni 6:12, acești îngeri sunt prezentați în sens negativ:
"Căci noi n-avem de luptat împotriva cărnii și sângelui, ci împotriva căpeteniilor, împotriva domniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutății care sunt în locurile cerești.
După cum există îngeri ai lui Satan care sunt: căpetenii, domnii, stăpânirii, există și îngeri buni având aceste poziții, vezi și 1Petru 3:22.


calea

Mesaje : 72
Data de înscriere : 16/01/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

Mesaj  logic la data de Vin Feb 04, 2011 7:57 pm

Asta spui tu dar unde spune asta Biblia?
Am spus ca in Efeseni. Si voi da versetul.
"Acestea nu erau creaturi spirituale, ci "scaune de domnii, dregătorii, domnii, stăpâniri" in Imparatia spirituala in care domnea deja Isus: in biserica. 'Cerul si pamantul' mentionate in context sunt cele din Efeseni: Israelul cerul, neamurile pamantul."

In biserica conduceau Isus, apostolii, episcopii, etc. nu ingerii spirituali.
"El este mai inainte de toate si toate se mentin prin el. El este capul trupului, al bisericii... cel intai nascut din morti". - Col. 1:17,18. Isus este deci inceputul creatiei noi. De altfel se spune mai departe:

"Și prin el să împace toate lucrurile cu sine, atât lucrurile de pe pământ [națiunile neevreiești] cât și lucrurile din ceruri [evreii], făcând pace prin sângele crucii lui. Și pe voi, care odinioară erați străini și vrăjmași în gândirea voastră, prin fapte rele, el v-a împăcat acum... A șters înscrisul care era împotriva noastră prin poruncile lui și l-a luat din cale, pironindu-l pe cruce. A dezarmat domniile și stăpânirile și le-a făcut priveliște pentru toți, ieșind biruitor asupra lor prin cruce. Deci nimeni să nu vă judece cu privire la mâncare sau la băutură, sau cu privire la o zi de sărbătoare, sau lună nouă, sau sabate" (Col. 1:20-22; 2:14-16; vezi și Efes. 1:10).

Vezi comentariul de jumatate de pagina Ce sunt "locurile ceresti" din Efeseni?

logic

Mesaje : 106
Data de înscriere : 03/08/2008

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

Mesaj  mihai39 la data de Sam Mar 10, 2012 9:26 pm

Cei nascuti din Dumnezeu cred ca sint sfintii care au prima treapta a desavirsirii .


mihai39

Mesaje : 8
Data de înscriere : 10/03/2012

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

Mesaj  calea la data de Dum Mar 11, 2012 12:32 pm

Dragă Mihai, cine este: "Cel născut din Dumnezeu" ?

1 Ioan 5:18  Știm că oricine este născut din Dumnezeu, nu păcătuiește, ci Cel născut din Dumnezeu îl păzește și cel rău nu se atinge de el. Biblia Cornilescu, Biblia ortodoxă nu traduce corect acest pasaj.

Versiunea Bartolomeu Anania traduce corect:

Noi știm: tot cel ce e născut din Dumnezeu nu păcătuiește; dimpotrivă, Cel-Născut-din-Dumnezeu îl păzește, și Cel-Rău nu-l atinge.

calea

Mesaje : 72
Data de înscriere : 16/01/2011

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

Mesaj  mihai39 la data de Lun Mar 12, 2012 1:35 pm

Nu se poate vb de traducere incorecta decit daca se demonstreaza ca versiunile diferite dupa care a fost facuta Cornilescu si traducerea ortodoxa au la rindul lor acelasi text al versetului.

iata traducerea din KJ
18 We know that whosoever is born of God sinneth not; but he that is begotten of God keepeth himself, and that wicked one toucheth him not.

iata ca nu doar ca nu apare litera diactritica (care oricum nu exista inca pe vremea apostolilor si nici semnele de punctuatie in afara de acel "oprire") ci s-ar intelege ca el se apara singur incit nu mai pacatuieste.
si chiar daca sa zicem ca ar fi doi nacuti din Dumnezeu unul care il apara pe altul mai putin conteaza daca il apara Iisus (Hristosul) sau un alt inger la fel de nascut din Dumnezeu cu atributii zonale ci trebuie sa intelegem ca cel aparat este aparat in primul rind din interior in baza sfinteniei lui prin care se manifesta Dumnezeu .
altfel nimeni dintre cei doar botezati nu ar mai pacatui si ar fi lipsiti de orice patimi insa realitatea inca in cele mai vechi tipuri ne arata ca nu sint toti lipsiti de patimi imediat dupa momentul botezului pt totdeauna.

mihai39

Mesaje : 8
Data de înscriere : 10/03/2012

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: Cine este Cel născut din Dumnezeu (1Ioan 5:18)

Mesaj  Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum